top of page

התאבדותו של אידיאליסט


אהרון הִלל שוורץ, יליד 1986, שהוזכר בכתבה "הייטק, הסיפור שלא סופר" מאת נדן פלדמן (דה מרקר 13.11.15), כאחד מ"חוליה בשרשרת מתארכת של יזמי הייטק, לרוב צעירים מאוד, ששקעו בדיכאון ושמו קץ לחייהם המבטיחים", היה פעיל חברתי יהודי-אמריקני, ממפתחי תקן RSS וטכנולוגיות נוספות לשיתוף פעולה לתועלת הכלל. אלא שלהבדיל, שוורץ התאבד לא על רקע הלחצים בהייטק, אלא ככל הנראה בשל מערכת משפט דורסנית, שלא אפשרה לו מוצא אחר לשמור על עקרונותיו ועל כבודו בלי להשית על משפחתו חורבן כלכלי הכרוך בניהול משפט, וסכנה לעונש דרקוני במקרה שהיה מורשע.

ב-2006 הסתמך שוורץ על החוק שלפיו מסמכים ממשלתיים אינם מוגנים בזכויות יוצרים בתוך גבולות ארצות הברית, הוריד את הרשימה הביבליוגרפית המלאה של ספריית הקונגרס, שעבור הגישה אליה דרשה הספרייה תשלום, ופרסם את כולה ברשת. שנתיים לאחר מכן הוריד שוורץ כחמישית מבסיס הנתונים של פסקי הדין הפדרליים מאתר רשות בתי המשפט האמריקני, ופרסם גם אותם ברשת.

שוורץ התנגד למדיניות של אתר הנתונים המקוון "ג'יי סטור", המאפשר גישה לגרסאות אלקטרוניות של כתבי עת מדעיים רבים, לפיה שולמו תמלוגים מתוך דמי המנוי שגובה האתר עבור גישה למאמרים אקדמיים, למו"לים ולא למחברים. שוורץ גרס כי גביית התשלום מונעת מהציבור הרחב גישה ליצירה אקדמית אשר ממומנת ברובה על ידי הציבור מלכתחילה. הממשל האמריקני פתח נגדו בהליכים פליליים, וב-2011 הוא נעצר על ידי סוכנים פדרליים בחשד להורדה שיטתית של העותקים הדיגיטליים של מאמרים מהאתר.

הבולשת הפדרלית נקראה לחקור את העניין, אולם לאחר כחודשיים הגיעה למסקנה שכיוון שמדובר במידע ציבורי שממומן בכספי משלם המסים, שוורץ לא עבר על החוק. למרות זאת, בנובמבר 2011 הוגש נגד שוורץ כתב אישום בעוון פריצה בכוונה לבצע פשע, גניבת מידע אלקטרוני וגישה בלתי-מורשית לרשת מחשבים.‏

לדברי עורך דינו, התובע המחוזי של מחוז מידלסקס במסצ'וסטס תכנן לסיים את תיק שוורץ על ידי "… דחייה ללא ממצאים, תוך נזיפה בשוורץ והחזרתו לחברה האזרחית כדי שימשיך בפועלו האלקטרוני החלוצי באופן פחות מפוקפק מבחינה משפטית". ואכן, בדצמבר אושרה בקשת התובע המחוזי למשוך את כתב האישום. אלא שכאשר התיק הועבר למשרדה של התובעת הפדרלית כדי "להעביר מסר", הגישה התביעה בספטמבר 2012 כתב אישום מחודש ובו תשעה סעיפי אישום בדרגת פשע.‏

בינואר 2013 שוורץ תלה את עצמו בדירתו בברוקלין. לאחר מותו ביטלה התביעה הפדרלית את כתב האישום. כמו כן הודו התובעים שהם ניסו להציע לו, זמן קצר לפני התאבדותו, עסקת טיעון שבמסגרתה הוא יודה בביצוע עבירה פדרלית, והם בתמורה ידרשו רק שלושה חודשי מאסר בפועל. זמן קצר לאחר מכן הודיע אתר "ג'יי סטור" כי יפתח בחינם את ארכיוניהם של 1,200 מכתבי העת שבארכיביו.

יהי זכרו ברוך!

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page